Gerrit Jan en Dickie Veldhoen

Hier vindt u een aantal wetenswaardigheden

Na een prachtige reis die we gemaakt hebben met 3 mannen naar de Noordkaap gaan we dit jaar met 5 mannen naar Oostenrijk om daar over een aantal passen te toeren. We vertrekken op maandag 1 augustus 2016 tot en met zaterdag 6 augustus 2016. Eerst richting Zwartewoud en dan door naar Prutz (dichtbij Serfhaus). Van daar uit over een aantal passen en vrijdag richting de Vogezen en zaterdag weer naar huis. Hieronder treft u een verslag aan.

Maandag 1 augustus 2016 was het verzamelen op 06.45 uur aan de Zwarteweg 52 in Oosterwolde. Na een kop koffie werd om 07.00 uur het vertrek aangekondigd. Na een saaie tocht over de snelweg naar Venlo begon vanaf daar een mooie trip via prachtige stuurwegen naar Herbitzheim voor de eerste overnachting. In Duitsland wordt het rijden meteen al een grote vreugde. Bijna geen drempels en af en toe een rotonde. De wegen zijn goed en de bochten dienen zich in toenemende mate aan. We hadden een appartement geboekt, maar vanwege de rust kregen we het aanbod om tegen het zelfde tarief in het hotel te overnachten. Het prima aanbod wat we maar al te graag aanvaarden. Na een stevige deal over de prijs van het diner hebben we aansluitend heerlijk genoten van een driegangen diner. Buiten het hotel stond een ouderwetse fiets met een heel groot voorwiel en een heel klein achterwiel. Dries Spijkerboer wilde wel eens proberen op zo'n fiets te fietsen. Dat liep helaas niet goed af. Met een ferme duik op het asfalt bleef de fiets ongedeerd, maar onze Dries had een flinke lap vel van zijn rechterknie moeten prijsgeven. Buikijn van het lachen maar toch wel medelijden met onze Dries vanwege een zeer pijnlijke knie. Dan maar naar bed, want de volgende dag staat er weer een lange rit op het programma.

Dinsdag 2 augustus 2016 werd ik 's morgens meteen verrast door de vrienden omdat ik mijn 60ste verjaardag mocht vieren. Ontzettend leuke verrassing. Ze hadden zelfs mijn motor versiert. Na een goed ontbijt wachtte ons een lange rit naar Prutz, dichtbij Serfaus. De route werd steeds mooier. Prachtige natuur en mooie stuurwegen. Aan het eind van de middag kwamen de grote bergen in zicht. Na een mooie rit kwamen we aan in Prutz waar we vriendelijk werden ontvangen door de gastvrouw van Haus Kathrein. Een mooi appartement met veel ruimte.

Woensdag 3 augustus moet het dan gaan gebeuren. We gaan verschillende passen over. Na oerleg wordt besloten dat we eerst de Stelviopas gaan doen. En dat is geen verkeerde keus. Wat een geweldige rit naar boven. Het lijken ontelbaar veel haarspeldbochten. Maar ik kreeg bij elke bocht steeds meer respect voor de vele wielrenners die zwaar zwoegend de steile helling van Stelvio probereerden te bedwingen. Boven op de Stelvio zie je aan de gezichten dat ze een geweldige overwinning geboekt hebben voor deze prestatie. En wat een verassing. Ontmoeten we daar Gerrit Jan en Jeanette Mulder uit Oosterwolde die ook in de buurt zijn op de motor vanwege hun vakantie.

Woensdag 4 augustus 2016 was het opnieuw een dag van de passen. We kregen van een goede bekende het advies de Silvrettapas te rijden. Oke, dan zetten we die op het navigatiesysteem. Je moet wel € 12,00 per motor betalen om er over te komen, maar het is ook wel de moeite waard! Een geweldige mooie rit met onvoorstelbaar veel haarspeldbochten en niet te beschrijven mooie vergezichten tussen de hoge bergen. Ik heb nog zelden zulk helder water gezien in een meer waar je de forellen gewoon ziet zwemmen. Wat heeft God dit alles mooi gemaakt! En aan het eind van de dag alsof het nog niet genoeg was geweest zijn we nog naar de Kaunentalergletscher gereden. Dit was ook onvoorstelbaar mooi!

Donderdag 5 augustus 2016 (2e passendag)

Na de sensationele tocht over de Stelvipas was het de vraag wat gaan we deze dag doen. Gisterenavond in de naborrel waren we nog aan het nagenieten van de vele bochten op de Stelvio. We kregen het advies om de Silvrettapas te nemen om dan aan het eind rechtsaf te gaan door Zwitserland. Een goed advies sla je niet uit de weg. Via een mooie aanrijroute kwamen we aan bij de Silvretta. Je moet wel een paar euro betalen om er over te komen, maar dan heb je ook wat! Het is niet te beschrijven, dus dat doe ik dan ook maar niet. Het is zo onvoorstelbaar mooi. De vergezichten, de natuur, het mooie weer, wat mogen we toch dankbaar zijn om van dit aqlles te genieten. En dat onze motoren dit allemaal zonder mankementen mogen volhouden! Bovenop de Silvrettapas zie je een ongekend gebied van ongerepte natuur. Ik weet niet hoe het parardijs er uit ziet, maar als dit een voorbode is, wat zal het dan mooi zijn om daar te zijn! Daarna weer de afdaling en een reis terug naar Prutz. Er riep nog de uitdaging van de Kaunentalerpass. Na enige twijfel toch besloten om die ook nog te doen. Geen spijt van gehad. Wat ontzettend mooi! Het wat heb ik veel nederlandse kentekens gezien onderweg.

Vrijdag 5 augustus 2016 (Naar Freyming)

Na de vele passen die we mocten berijden en de eindeloze haarspeldbochten moeten we op vrijdag weer beginnen met onze terugreis naar Oosterwolde. We besluiten door Liechtenstein te rijden, Zwitserland en dan door de Vogezen naar noords Frankrijk. Helaas moeten we beginnen in een stromende regen, maar rond de middag wordt het droog met af en toe nog een flinke bui. Een lange rit gehad, maar het was de moeite waard! Vooral als je over de diverse Ballonsen rijdt in de Vogezen. 's Avonds komen we aan in Freyming, overnachten in een verblijf waar op de voorgevel staat dat het een massagesalon is. Maar daar hebben we niets van gemerkt. Het was er prima vertoeven en na enig zoekwerk hebben we een heerlijk Kababrestaurant  gevonden!

Zaterdag 6 augustus 2016 (laatste dag terugf naar Oosterwolde)

Zaterdagmorgen om klokslag 08.00 uur aan het ontbijt. Vandaag terug naar Oosterwolde. Het zal een monsterrit worden, want de navigatie geeft aan dat de afstand 640 km is. Dus dat wordt een zware opgave. Vanuit Noord Frankrijk is het nog steeds mooi rijden. Mooie stuurwegen leiden ons steeds verder noordwaarts. Maar je merkt wel dat het steeds vlakker wordt. Na de middag wordt de confrontatie met het thuisfront steeds sterker en daarom eerder dan voorgenomen nemen we de snelweg. Na een afscheidsmaaltijd bij wegrestaurant Mendel bij Beekbergen het laatste stukje. Waarbij we terug kunnen kijken op een fantastische week waarbij we 3000 km gereden hebben door 8 landen. Super mooi gehad!